A Ráckevei Soroksári Dunaág (RSD) a Csepeli Kajak-Kenu Egyesülettől fölfele és lefele

 csepel kajak kenu hajoberles 2

Haraszti hidat eveztem. Hány kilométer volt? A térkép segítségével könnyen kiszámolhatod. Bejelöltük neked a folyamkilométereket a Csepeli Kajak-Kenu Egyesülettől fölfelé és lefelé. A kajaktelep az 50. folyam kilométer felett van kb. 150 méterre. A számozás a Csepel sziget déli csücskétől a Tasi zsiliptől indul.

Érdemes megjegyezni (távolságok oda-vissza): 

Fölfele: 

Cső-híd 4.5 km
Gubacsi híd 7.6 km
Francia öböl 9 km
Kvassai zsilip 14 km

Lefele:

M0 híd 8 km
Kulcsár sziget 10.5 km
Haraszti híd 11 km
Szigetszentmiklósi strand 16 km
Taksonyi híd 24 km



Csepeli Kajak-Kenu Egyesület

Kulcsár sziget (Czuczor-sziget) 10,5 km

Mennyi a legjobb időd „Kulcsáron”?

A Kulcsár sziget igazi neve Czuczor-sziget. Becenevét valójában egykori sportolóink találták ki, amikor Kulcsár János 1972 és 1977 között, edzőként dolgozott a Csepelben és egyben fejlesztette a szakosztály hajóépítő műhelyét is. Tanítványaival olyan sokszor eveztette ezt a távot, hogy ők elnevezték Kulcsár szigetnek. Kulcsár Jánosnak komoly érdemei vannak a sportágban, mind versenyzőként, mind edzőként, amiről itt olvashatunk: Kulcsár János.  A Kulcsár szigetet a legjobbak 50 percen belül tudják leevezni, azonban az első lélektani határ egy órán belülre kerülni egy kezdő kajakosnak, kenusnak.

csepel kajak kenu kulcsar  

Molnár-sziget

Megkerülted már a Molnár-szigetet? 

A vadregényes, festői szépségű, romantikus hangulatú Molnár-sziget kicsit olyan, mintha a Tüskevár világába csöppennénk és pont a Csepeli Kajak-Kenu teleppel szemben van. A Molnár-sziget (németül Müllerinsel) nevét arról az 50 vízimalomról kapta, amelyek a Dunán álltak, és a szigeten termesztett soroksári rozst lisztté őrölték. A sziget alacsony fekvése illetve a Duna szabályozatlansága miatt egy évben legalább egyszer a Molnár-sziget a megáradt folyó vize alá került. A soroksáriak csónakon szállították a soroksári ún. sváb rozskenyeret a fővárosba.

csepel kajak kenu molnar sziget

 

csepel kajak kenu molnar sziget2

 

Haraszti híd (11 km)

csepel kajak kenu haraszti

 

Duna–Tisza-csatorna (12,5 km)

A Duna–Tisza-csatorna a 43. és 44. folyamkilométer között a Haraszti híd után kb 600 méterre kezdődik. Több száz éve tervezett mesterséges csatorna, amely a Kiskunságon át vezetne, a Dunát kötné össze a Tiszával. A műtárgyból eddig csak egy kis rész, 22 kilométer készült el. A csatorna megépítésének gondolatát először 1715-ben vetette fel a bécsi udvarnál bizonyos Dillher báró. Az első pár kilométere vadregényes, utána azonban nyíl egyenes, mintha egy vonalzóval húzták volna.

csepel kajak kenu duna tisza csatorna

 

csepel kajak kenu duna tisza csatorna

 

M0 híd (8 km)

csepel kajak kenu M0

 

Ráckevei-híd

csepel kajak kenu rackeve

 

Cső-híd (5 km)

A csőhídon, amellyel a Kis-Dunát ívelik át (a Csepel-szigetet Erzsébettől elválasztó, Ráckevei Duna ágon) egy 800 milliméteres nyomóvezetéken Szigetszentmiklósról Budapestre továbbítják az ivóvizet.

csepel kajak kenu csohid 

Gubacsi híd (7,6 km)

A Gubacsi híd volt az első kapcsolat, mely Csepel községét a "külvilággal" összekötötte. A hídon jelentős forgalom alakult ki mind a szomszédos Erzsébetfalva, mind a főváros központja irányába. A híd 1924 novemberében készült el. A hídpilléren a vízfelöli belső oldalon egy grafiti hirdeti: „Kék hajó, kép lapát, nagy a kar, nagy a hát.” Nem tudjuk ki lehetett a szerző.

csepel kajak kenu gubacsi hid2

 

Francia Öböl

A Gubacsi hídtól pár 100 métererre felfele találjuk. A XIX. század végén elhatározták a csepeli kikötőépítést (Csepeli Szabadkikötő). A soroksári oldalra is terveztek öblöket, kikötőket. Ezek közül csak egy épült meg, a Francia-öböl, melyet azért hívnak így, mert a franciák finanszírozták először kölcsönnel a kikötő-építést.

csepel kajak kenu francia obol

 

Kvassay zsilip és híd (14 km)

Az 1838-as pesti árvízet követő folyamszabályozási munkák során a Duna ráckevei ágát Pestszenterzsébet magasságában lezárták, azonban a későbbi árvizek a Duna-ágat alulról továbbra is elöntötték. 1910-ben kezdték meg a felső torkolatnál a Kvassay-zsilip építését.

Kassai zsilip

 

Ráckeve a vizek városa - ahol érdemes kikötni (18. fkm)

A település belvárosának kellős közepén, a Duna-korzón lelünk rá a ráckevei Csónakos Piacra. A településen a középkor óta folyamatosan tartanak piacokat, vásárokat. Ráckeve a Kis-Duna és Csepel sziget egyik legszebb települése, sok érdekes látnivalóval. Vele szemben, a Senki szigetén is érdemes kiköti, vagy vizitúránk megállóhelyének választani.    

csepel kajak kenu rackeve

 

Tassi zsilip (0. fkm)

 A Tassi-zsilip a Csepel-sziget déli csúcsánál épült. Feladata a Duna-ág vízszintszabályozása, illetve lehetővé teszi a hajózást a Duna folyam irányába. A Tüskevár című könyv a Kis-balatonnál játszódik, de a film adaptációját a Kis-Dunán a Tassi zsiliphez közel a Rózsaszigeten forgatták.

csepel kajak kenu tassi zsilip

Kerültél már Csepel szigetet?

Komoly hagyománya van a Csepelsziget kerülésnek egyesületünkben. Pár nap alatt kényelmesen körbe túrázhatod, de a legjobbak egy nap alatt is teljesítik a távot. Igazi kajakos / kenusnak való kihívás! Állítólag Kőbán Rita egyszer megkerülte időre a Csepel szigetet, egy nap alatt, fordítva (azazaz a „Nagy-Dunán” fölfele haladva). Ha teheted, vágj neki és gazdag élményekkel fogsz hazatérni.

 

Csepeli Kajak-Kenu Egyesülettől fölfelé

RSD1

 

Csepeli Kajak-Kenu Egyesülettől lefelé

RSD2