Ilyenek voltunk főoldal

Takács Nándor (Nándi-bá) emlékei a kezdetekről

Nándi-bá az 1960-as években többszörös kenu Magyar bajnok volt C2, C4-ben csepeli színekben. Később edzősködött és a híres csepeli hajóépítőműhelyben is dolgozott Valentin István hajóépítőmester és Surányi József mellett. Szakosztályvezetőként is irányította az egyesületet, amit Péhl Józsefnek adott át. Sok éven keresztül a kajak telepen élt.

csepel kajak kenu Takacs Nandi 01

Nándi-bá visszaemlékezései a Csepeli Kajak-Kenu Egyesület megalakulásáról

A Weiss Manfréd Acél- és Fémművek (a köznyelvben Csepel Művek) a 20. század első felének kiemelkedő magyar nagyüzeme volt Csepelen. Alapító tulajdonosa a pesti születésű, zsidó származású Weiss Manfréd gyáros. A peremvárosi gyáróriás a vállalatok közül elsőként létesített sporttelepet-, lehetőséget teremtve a rendszeres sportolásra.

A szakosztály születése

1937 - Az akkori kormány adókedvezménnyel támogatta a munkás jólétet, ezért Weiss Manfréd úgy döntött, hogy létrehozza a Csepeli strandot, a Kajak-kenu telepet és Béke téri stadiont (sportpályát) és a Csepeli Kórházat.

Kocsis Mihály „Miska-bá” egykori csepeli testnevelő (később a Budapesti Kajak szövetség főtitkára) a lelkén viselte a kajakozást és meggyőzte Weiss Manfrédot, hogy hozzanak létre egy kajak-kenu szakosztályt, ami hivatalosan 1939-ben alakult meg. Csepelen a kajak-kenu versenysport alapjait Miska-bá rakta le.

 kajak kenu kocsis mihalyKocsis Mihály: Urányi János nevelőedzője. A kajak-kenu sportág magyarországi meghonosítója is volt, aki először ültetett hajóba későbbi kiválóságokat, mint például az első magyar kajakos olimpiai bajnokot, Urányi Jánost. Schmidt Gábor szerint nem túlzás azt állítani, hogy a Tanár úr alapozta meg Csepelen a sportág sikerességét. Kocsis Mihály, a tatai edzőtábor megálmodója majd igazgatója, az 1948-as londoni olimpián résztvevő magyar csapat vezetője, a Központi Sportiskola (KSI) igazgatója, a Magyar Testnevelési és Sportmúzeum tudományos főmunkatársa. A Magyar Olimpiai Bizottság korábbi tagja, a Nemzetközi Olimpiai Akadémia tiszteletbeli tagja egész életében az olimpiai mozgalmat szolgálta. 

 

Csepeli Hajóépítés I. (fa és vászon)

Az első „Gadden” típusú kajakokat 1939-ben hozatták be Svédországból. A Weiss Manfréd gyár asztalos műhelyében azonban megvolt a szaktudás és eszközpark, hogy hasonló hajókat tudjanak gyártani. A gyár három kitűnő szakembere a Svéd Gadden típusú hajót el is kezdte sokszorosítani. Először kormány nélküli K-1, majd páros hajókat is építettek „Vöcsök” fantázia néven. A Csepel Művek hajóépítő műhelyében Rückschlosser művezető mellett Bende József volt a kajak részleg vezetője. Saját tervezésű versenykajakjai híresek voltak. Sajnos ő is elszenvedte azt a korszakot amikor Magyarországon nem lehetett habosodó ragasztó anyagot kapni, ezért a rideg kaolitot használta. Ennek következménye volt, hogy a rétegek között repedezés jött létre és a fa könnyen berohadt. Híres hajója volt az Urányi Jánosnak készített „1001 éjszaka” K1, valamint a Varga – Gurovics párosnak és a Granek – Kulcsár párosnak készített K2 hajók, amelyek a saját tervezései is voltak. Torda Béla kezdte el a préselt faülés és préselt fahajó gyártást Magyarországon. A szinte legszebb fahajókat ő készítette. Eredetileg önálló mester volt, műhelyének államosítása után került a Csepelhez, ahol a Csepel válogatott versenyzőinek ő készítette a hajóit. Az 1952-es Helsinki Olimpiára Urányi János hajóját is ő gyártotta. Szinte egyetlen hajóépítő volt, akinek egyetlen kajakja sem folyt. A Csepel műhelyében dolgozott Bődi József, Horváth József, Vajda János, Surányi József, Valentin István és Nándi-bá is. 1958-ig a Csepeli Strandon, majd a Csepeli Evezőstelepen működött a hajóépítő műhely.

Csepel kajak kenu eletkep 02

Jolesz doki kajak kenu2 800x524 equal

A képen Dr. Jólesz Jószef (Doki) a Zöld-Béka elött

kajak kenu c7

kajak kenu Gadden kajak

A Gadden kajak

Az első hajóhangár

1939-ban a Városligetben volt a világkiállítás. A Weiss Manfréd művek egy hatalmas repülőgéphangár szerű építménnyel mutatkozott ott be. A kiállítás végeztével, az építményt szétszerelték és áttelepítették a Csepeli kajak-kenu szakosztályba. Ez lett a szakosztály első hajótároló hangárja, amely 360 hajó tárolására volt alkalmas. Persze szó sem volt ennyi hajóról. Körülbelül 140 hajót tároltak benne. A gyárból az ipari tanulók, akiket inasoknak hívtak, jöttek a kajak telepre táborozni. A tanulók elsősorban nagy csapathajókban kenuztak, mert a szakosztálynak akkora már volt 6 darab 10 (személyes) kenuja, de volt olyan kenuja is, amibe 16-an belefértek. A tanoncok a teleppel szemben található, jelenleg Kecsege utcán felépített fa barakkokban laktak. A háború ideje alatt azonban a fa barakkokat elhordták tűzifának.

kajak kenu Hangar

Csepel kajak kenu hangar

Csepel kajak kenu hangar 01

csepel kajak kenu hangar 00

Csepel kajak kenu hangar 03

Csepel kajak kenu hangar 04

Csepel kajak kenu hangar 05

Csepel kajak kenu hangar 06

Épül a hangár

A szakosztály működése a II. világháború alatt (hajót puskáért)

Lajos bácsi, a kajak telep akkori gondoka, az egykori fa klubházban lakott. A bevonuló orosz katonák gyakran jöttek a telepre, hogy kajakozni akarnak. A hajóval elkajakoztak és ott hagyták a hajót, ahol kedvük tartotta. Lajos bácsi, azonban szigorú volt és egy idő után csak úgy adott, hajót, hogy elvette tőlük a puskát és a hangár sarkában található szertárba tette őket, de még így is az edzés végén valahogy mindig maradt 5-6 puska. A szakosztály így szinte veszteségmentesen vészelte át a háborút. Szinte csoda, hogy megmaradt a hajópark. Elsősorban három embernek, Halmai Jánosnak, Novák Józsefnek és Nagy Lajosnak köszönhető ez.

Csepel-kajak-kenu-klubhaz

A fa klubház, Kb 1940-tól 2005-ig állt.

KlubhazBuli a Klubházban 

A szakosztály működése a II. világháború után

Erre az időre már „beérett” a kajakozással Kocsis MihályUrányi János és Hunyadvári László. Olyan tehetségek tűntek fel, mint amilyen a későbbi vezetőedző, Szabó „Satya”. A következő években 4-5 bajnokságra „bérletet” váltottak a csepeliek. Urányi „Jancsi”, szerezte a sportág első Olimpiai aranyérmét. Jancsi Csepelen lakott és kezdett kajakozni. Edzője Palotás Sanyi bácsi volt. A politikai helyzet azonban úgy hozta, hogy át kellett igazolnia később az UTE-ba. Sanyi bácsi halálával 1952-ben, Szabó Satya-bá lett a vezető edző Csepelen…

Urányi János: Csepelen dolgozott munkásként, egy nyári táborozás során ismerkedett meg a kajaksporttal. 1951-ben átigazolt az UTE-hez. Urányi számára 1956 és Melbourne jelentette az utolsó lehetőséget az olimpiai éremszerzésre. Fábián Lászlóval párosban a négykörös 10000 méteres verseny végén meggyőző előnnyel értek célba. Kettejük győzelme egyben a magyar kajak-kenu sport első olimpiai aranyérme, ekkor már UTE-s versenyzőként.

 

Szabó Sándor: A Csepel SC jogelődjében, a WMTK-ban kezdett kajakozni, de versenyzőként nem ért el különösebb sikereket. Edzőként "Satya" viszont a legnagyobbak közé emelkedett. Vezetőedző lett és a következő években 4-5 bajnokságra „bérletet” váltottak a csepeliek. Egyike volt azoknak a fiatal, ambíciózus edzőknek, akik az 1950-es évek elejétől részt vettek a válogatott felkészítésében, majd 1955-től „első lett az egyenlők között”: a válogatott vezetőedzőjévé nevezték ki. Az ő munkájának is nagy része van abban, hogy a melbourne-i olimpián - amelyen edzőként vett részt – a magyar kajak-kenu sport megszerezte első olimpiai aranyérmét. Posztját 1958-ig töltötte be, haláláig különféle beosztásokban segítette a Csepel szakosztályát.

 

1947-ben a válogatott gerincét adta a szakosztály, az akkor megrendezett munkás Európa-bajnokságon a csepeliek két szám kivételével mindent megnyertek. A csepeli kajakosok és kenusok még munka mellett érték el világraszóló sikereiket, mi több az Edző Szabó Sándor is csak mellékállásban volt vezetőedző.

47 Szabo Sandor

87  A  negyes  Satyaval

Satya-bá középen 

A Weiss Manfréd műveket 1948-ban államosították, a neve WM Acél- és Fémművek Nemzeti Vállalat lett. A Rákosi-korszakban az üzem neve már nem utalt Weiss Manfrédra. 1950 és 1956 között a neve Rákosi Mátyás Vas- és Fémművek volt, majd 1956-tól Csepel Vas- és Fémművek.

A kajak telep költségeit a gyár fizette. A tagdíj jelképes volt. Minden tagnak volt egy tagsági könyve, amibe egy 5 Ft-os bélyeget kellett venni havonta.

1953 szeptemberében megrendezett Kis-Duna bajnokságra épült meg téglából a faház melletti kabinsor és egy motoros hangár. (Később a kabinsorban kaptak helyet az edzők.) A motoros hangár későbbi kibővítéséből alakult ki a hajóépítő műhely, ami 1954-től kezdte meg működését. Bár az épületnek jó alapja és szerkezete volt, Vass Pistának később sikerült felrobbantania, amikor egy hajómotort szerelt és a benzingőz berobban. Szerencsére mindenki Pista-bájának, haja szála se görbült.

Az 1956-os jeges ár

1956-ban Dunaföldvárnál a jég feltorlódott, ami hatalmas árhullámot okozott. A Tasi zsilipnél áttörte a gátat és a Kis-Dunán is végigvonult. A kajak telepet is elöntötte a jeges víz. Az épület megbillent és le kellett bontani. A hajóépítő műhely pedig egy időre felkerült az evezős telepre, de később sikerült visszatelepíteni a kajak telepre.  

Felvételek az 1956-os jeges árról

Csepel kajak kenu arviz 01

Csepel kajak kenu arviz

Felvételek az 1956-os jeges árról a Csepeli kajak-kenu telepen

kajak kenu Tassi zsilip arviz

Tassi zsilip az árvít után

A Tanmedence és új klubház

1960-ban indult el az új Klubház és Tanmedence építése. Eleinte csak egy hidegvizes zuhanyzó volt a kajaktelepen. Egy nagyobb tartályba szivattyúztak a strandról vizet. Gyakran azonban elfogyott a tartályból a víz. Elég kellemetlen volt, ha pont akkor fogyott ki a víz, amikor már beszappanozta magát a sportoló. Ekkor csak kurjantani kellett egyet Lajos-bának, aki felült a kerékpárjára és átment a strandra, hogy kapcsolják be a szivattyút. Később a melegvizet vaskályhával oldották meg, amibe hordani kellett a szenet.

Ekkor született az egykori kajakos nóta, amit a srácok gyakran énekeltek….

„Lajos bácsi kint a stégen bosszankodva álldogál,

hajónapló a kezében, a fiúkat várja már.

De a fiúk csak nem jönnek, az öreg is pipás már,

meleg víz az bizony nem lesz, lesz helyette leba……..” 

A szenes kályhát az évek során felváltotta az olaj kályha, majd a központi fűtés. Az új Klubház 1960-1964-ig épült, de ekkor még csak szerkezetkész volt, de így is birtokba vették a sportolók. A Tanmedence csak később 1966-ban készült el. WC nem is igazán volt addig a telepen, a szembe levő Molnár-szigetre kellett átevezni ebből a célból. Az új Klubházban már gondoltak erre. A szennyvíz eleinte a Dunába, később egy ciszternába ment, amit szippantós autó ürített. Mindösszesen egy kőműves és segéd végezte az építkezést, ezért a szakosztály sportolóinak segíteni kellett. A feladat az volt, hogy edzés előtt a sódert, cementet, téglát oda kellett cipelni a kőműves keze alá. A klubház építésében az Öttusások is nagyon sokat segítettek. Balczó András a Nemzet Sportolója címmel kitüntetett háromszoros olimpiai bajnok magyar öttusázó, az öttusa sport történetének egyik legnagyobb alakja is részt vett az építkezésben.

Csepel kajak kenu hangar 07

Csepel kajak kenu hangar 08

Épül az új klubház

Csepel-kajak-kenu

Épül a stég

Csepel kajak kenu colopvero ponton

A cölöpverő ponton, aminek segítségével elkészítették a 100 méterenként kicölöpözött versenypályát

Új öltözők a hangár alatt

Hatlaczki Ferenc kezdte el tervezni az új öltözőket a meglévő hangár alatt. Sajnos a tervezést, hirtelen halála miatt nem tudta befejezni.

hatlaczki ferencHatlaczki Ferenc: (1934-1986) Olimpiai ezüstérmes kajakozó. 1956-ban Melbourne-ben kajak egyesben 10.000 méteren második lett. Ugyanebben a számban 1954-ben VB-, 1959-ben EB-aranyérmet nyert. A VB-en további három ezüst- és egy bronzérmet szerzett. A Műegyetemen 1963-ban építészmérnöki diplomát szerzett. Mérnöki tudását hajóépítésben hasznosította. 1958-ban saját tervezésű (Tulipán) hajójában indult, amely ikertestvérként hasonlított a világszerte már ismert Jörgen Samson által tervezett Sprinter-hez. Versenyhajókon kívül számos épületet is tervezett. Egyik kiemelkedő alkotásáért nívódíjat kapott.

Két öltöző sor azonban a meglevő tervek alapján elkészült. Az épületekhez a téglát Pilisvörösvárról kellett volna elhozni. A gépjárművet a szállításhoz a Csepel Művektől kapta kölcsön az egyesület. Azonban mire odaértek az egyesület sportolói, az aznapra kiadott tégla mennyiséget már kiadták. Végül is sikerült meggyőzni a téglagyárat, hogy mégis adjanak téglát, ami a kemencéből még melegen került a teherautóra.

Új épületek építésére nem volt engedély költségcsökkentés miatt, ezért minden beruházás valójában „felújításként” volt elkönyvelve. Ha lehetett egy kis alapanyagot szerezni valahonnan, akkor a szakosztály apraja nagyja segített az építésben. Így szépült a Csepeli kajak-kenu telep.

Csepel kajak kenu hangar 02

Épülnek az új öltözők a hangár alatt

csepel kajak kenu

Ha nem tégla, akkor hajószállítás

kajak kenu hajoszallitas Satya

Jobb oldalról az első Satya-bá

Kiből lesz kajakos és kiből kenus? (Te Soroksári vagy? Akkor csak kenuzhatsz)

A Hollandi úton kitűnő versenyzők nevelkedtek: Kőnigh, Várhelyi, Dégi, Garamvölgyi, Bodor, Linka, Wagner és – talán velük kellett volna kezdeni - Wieland és Halmai, akik Maconban kenu kettes tízezer méteren győztek. Ezen a VB-n búcsúzott a versenyzéstől Bodor és Tuza, ezüstéremmel.

Az anekdota szerint, olyan népszerű lett a kajakozás és kenuzás, köszönthetően a jó csepeli eredményeknek, hogy sokan jöttek a telepre és a többség kajakozni szeretett volna. Így ha valaki Soroksári volt akkor „csak” kenuzni vették fel, a csepelieket akár kajakozni is.

Csepel kajak kenu eletkep 01

Csepel kajak kenu epul steg 02

 kajak kenu kenusok

Csepeli Hajóépítés II. - a híres Csepeli kék (műanyag) hajók

Az első műanyag hajókat Party és Bodnár János készítették itthon (Bodnár János szintén a Csepelben kajakozott), amelyek az akkori Dán fahajók koppintásai voltak. Az országban először itt kezdődött meg egy nagyszerű hajóépítő szakember vezetésével az úgynevezett préselt hajók gyártása a Hollandi úton. 1970-es évek végén ugyanis Kulcsár rávette Valentín hajóépítő mestert, hogy kezdjen el műanyag hajókat készíteni. A műanyag hajók lassan szorították csak ki a fahajókat. 1996-ban az Atlantai Olimpián Kolonics György és Horváth Csaba még fa párosban nyertek. Először elkészült az Eszkimó kajak (kép), majd a mini-kajak (MK-1), végül K-1 és C-1.

kajak kenu eszkimo

Eszkimó kajak, benne Huber Henriette

Hogy született meg a legendás Csepeli K-1 egy éjszaka alatt?

Akkoriban a német hajók voltak a legjobbak és a kelet-németekkel jó kapcsolta volt az egyesületnek. Persze annyira azért nem, hogy odaadják a hajóikat, hogy lemásolhassuk. Éppen ők voltak azok, akik már nem a dán fahajókban versenyeztek, mint akkoriban mindenki, hanem saját fejlesztésű műanyag hajókban.

Májusban mentek sportolóink Grünauba versenyezni, majd szeptemberben ők jöttek Csepelre. Péhl Jóka, megbízta Vass Pistát, hogy vigye el a németeket a városba szórakozni. Ő eleget is tette a felkérésnek. Hosszúra nyúlt az éjszaka, és jót ittak a német-magyar barátságra. Eközben Valentin István hajóépítő mester a német K-1-ről mintát vett. A hajó színe is kék lett, úgy mint az eredetié, mivel a festéket ugyanonnan Ausztriából szerezték be. Így született meg a később legendásan jó Csepeli K-1.

kajak kenu K1

A legendás Csepeli kék K-1, benne Gyulai Zsolt

Köszönet nyilvánítás

A Csepeli kajak-kenu egyesület ezúton szeretne köszönetet mondani a szakosztály egykori vezetőinek és edzőinek, hogy emlékeikkel hozzájárultak az egyesület történetének megőrzéséhez, de legfőképpen ahhoz, hogy munkásságuk révén van mire visszaemlékezni! Igyekszünk méltó módon megőrizni a múltat és folytatni a jövőt.

csepel kajak kenu seniorok

Takács Nándor, Fehér András, Szűcs Karcsi és Krauss Misi mesélnek a Csepeli kajak-kenu szakosztály kialakulásának történetéről

csepel kajak kenu arnold peti

Takács Nándor, Nándi-bá

Ilyenek voltunk főoldal